We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • January 18th, 2023
  • Category: Verkopen

72% van de tijd is de verkoper niet bezig met verkopen


In het Salesforce report lezen we enkele vaststellingen waar de huidige verkoper en verkoopmanager van wakker liggen.

In het Salesforce report State of Sales lezen we enkele vaststellingen waar de huidige verkoper en verkoopmanager van wakker liggen. We belichten graag enkele opvallende vaststellingen en bieden meteen een passende oplossing.

  1. 69% van de ondervraagde verkopers geeft aan dat verkopen moeilijker geworden is.
    Door een wijzigend economisch klimaat, aangepaste targets, de shift naar hybride en virtueel verkopen, ... voelt de verkoper een hogere druk op zijn/haar prestaties.
  2. De verkoper gebruikt veel verschillende kanalen om de potentiële klant te bereiken en ermee te overleggen.
    In het post-corona tijdperk worden verschillende kanalen gebruikt om de potentiële klant te bereiken maar ook om met hem in gesprek te gaan. De shift van pure fysieke ontmoetingen naar virtuele meetings en digitale contacten is definitief gemaakt.
  3. De gemiddelde verkoper is slechts 28% van zijn/haar tijd bezig met verkopen. De andere 72% worden gespendeerd aan andere taken.

Interactieve PowerPointpresentaties voor meer efficiëntie

Een interactieve PowerPointpresentatie is een presentatie waarin de gebruiker kan navigeren en de inhoud van de presentatie kan afstemmen op de noden van de gesprekspartner. Het navigeren door de presentatie gebeurt op basis van interactieve buttons op de slides en een menustructuur in de presentatie. De werking kan je vergelijken met die van een website.

De inhoud van de presentatie dient zo volledig mogelijk te zijn en de structuur zodanig dat je eenvoudig keuzes kan maken. Op deze manier wordt tijdens het verkoopgesprek direct ingespeeld op de noden en vragen van de potentiële klant.

Doordat de presentatie alles omvattend is, hoeft niet voor elke meeting een nieuwe presentatie gemaakt te worden. 'One size fits all" zou je kunnen zeggen en dat is met een goede interactieve PowerPointpresentatie van Smartpresentations ook echt het geval.

Aangepaste presentaties voor online meetings

Sinds corona worden veel verkoopgesprekken en eerste voorstellingen online gedaan via o.a. Teams en Zoom. Presenteren via een camera is anders dan in een fysieke ontmoeting. De aandacht verzwakt sneller, er zijn minder interactie mogelijkheden, ...etc. De PowerPointpresentatie die je gebruikt moet hieraan aangepast worden.

Het behouden van de aandacht van de gesprekspartner is de belangrijkste uitdaging bij een online presentatie. De slides in de presentatie moeten grafisch en afwisselend zijn waardoor regelmatig duidelijke veranderingen gebeuren op het scherm. De presentatie neemt immers het grootse deel van het scherm in beslag tijdens de presentatie. De spreker verdwijnt klein in een hoekje.

Hoe langer er slides op het scherm staan, hoe minder direct het contact zal zijn. Hoe meer niet-boeiende slides je laat zien, (inhoudelijk en vormelijk) hoe sneller de aandacht zal verdwijnen.

Anderzijds moet je in de presentatie zo direct mogelijk kunnen inspelen waar je potentiële klant meer over wenst te horen. Hiervoor maken we een aangepaste verkorte versie van de bedrijfs- en verkooppresentatie. Maar ook met een interactieve presentatie kan direct worden ingespeeld op de vragen van potentiële klanten.

Uitbesteden van de opmaak van een PowerPointpresentatie

Veel verkopers zijn veel tijd kwijt met het voorbereiden en opmaken van de verkooppresentatie. Op deze manier circuleren er vaak veel én verschillende varianten van de verkooppresentatie in het bedrijf. Vaak ten koste van de professionaliteit ervan.

Door de opmaak van de presentatie uit te besteden wordt met een frisse blik naar de inhoud gekeken. Zowel de opbouw van het verhaal als de structuur van de presentatie. De PowerPointpresentatie wordt volledig opgebouwd en ingevuld opgeleverd. En met een interactieve PowerPointpresentatie hoeven de verkopers zelf geen tijd meer te verspillen aan het maken van een eigen presentatie, al dan niet specifiek voor één klant. Meer tijd om te verkopen dus! 
Nog enkele redenen om de opmaak van een presentatie uit te besteden

 

Vanuit Smartpresentationshelpen we veel bedrijven om hun verkopers op een efficiënte manier nieuwe business te generen. Om hen een verkoopstool mee te geven die effectief is in een verkoopgesprek, snel in te zetten is in de organisatie en eenvoudig up-to-date te houden is.