- April 24th, 2024
- Category: Storytelling
Corporate Storytelling - Het bedrijfs-DNA, het karakter van het bedrijf
De doorslag van een goede relatie met een bedrijf als klant, leverancier of werknemer is gebaseerd op het karakter en DNA van het bedrijf.
Corporate Storytelling - Het bedrijfs-DNA, het karakter van het bedrijf
Als ik aan iemand zou vragen: "Vertel eens iets over je beste vriend?".
Dan krijg ik heel waarschijnlijk een verhaal over;
- wie die persoon is
- wat hem zo typisch maakt
- wat hij ooit eens gezegd of gedaan heeft
En heel waarschijnlijk verschijnt er vanzelf een grote lach op het gezicht van de persoon die aan het vertellen is.
We maken op dat moment een zo accuraat mogelijk beschrijving van een persoon op basis van de emotionele gevoelens die we daarbij hebben en zoals we die persoon al jarenlang kennen. Op basis van dat verhaal zal ik in mijn hoofd direct een beeld vormen van deze persoon.
Nooit zal dit verhaal gaan over lengte, breedte of gewicht van de man. Of welke kleren hij draagt, op welke school hij vroeger gezeten heeft en wat zijn maandelijks inkomen is.
Maar als ik iemand vraag om iets te vertellen over het bedrijf waar hij/zij werkt dan krijg ik een heel ander verhaal. En hetzelfde zie ik als in naar veel bedrijfspresentaties, -brochures en -websites kijk. Jaar van oprichting, aantal medewerkers, locatie van het bedrijf, producten die er gemaakt worden en de klanten die het bedrijf bedient. Allemaal feitelijkheden die niet onjuist zijn maar die niets zeggen over het 'karakter' of het 'DNA' van het bedrijf.
En toch als we beslissen om met een bedrijf samen te werken of om voor een bedrijf te gaan werken zal het jaar van oprichting, het aantal medewerkers en de omzet zelden doorslaggevend zijn. Uiteraard moet het bedrijf een goed product hebben. Maar de doorslag van een goede relatie met een bedrijf als klant, leverancier of als werknemer is gebaseerd op het karakter van het bedrijf. Waar staat het bedrijf voor? Wat vindt het bedrijf belangrijk? Hoe gaan we met elkaar om als medewerkers onderling en met klanten/leveranciers?
Net zoals het DNA van een persoon zijn/haar karakter bepaalt zal het bedrijfs-DNA dat doen voor het bedrijf. Dat maakt het bedrijf uniek, dat maakt dat mensen voor dat specifieke bedrijf willen werken.
Enkele vragen die je op weg kunnen helpen met het bepalen van de bedrijfs-DNA:
- Vergelijk het bedrijf eens met een auto? Waarom maak je die vergelijking? Wat zijn de eigenschappen van dat merk of type auto dat je die vergelijking maakt.
- Vergelijk het bedrijf eens met een bekende persoon? Waarom kies je juist die bekende persoon?
- Is het bedrijf een man of een vrouw? Hoe oud is hij/zij?
- Wat betekenen de waarden die het bedrijf heeft voor medewerkers, leveranciers en klanten?
De komende weken zal ik nog meer informatie geven over Corporate Storytelling. Maar het bedrijfs-DNA is het deel dat mensen altijd zullen onthouden. Meer dan al de rest.
Ga dus op zoek naar het bedrijfs-DNA, het karakter van het bedrijf en gebruik dat in de communicatie en uiteraard in je bedrijfspresentatie.
Hulp nodig bij je volgende presentatie en het bepalen van de kernboodschap van je presentatie?
Bekijk onze referenties en neem snel contact met ons op.
Veel succes!