- July 5th, 2024
- Category: Tips
De kracht van ambitie in bedrijfsverhalen
Ambitie is datgene wat je voor jezelf, je bedrijf of je klanten wilt bereiken. Het is jouw visie op de toekomst waar je naartoe wilt groeien of waar je je klanten naartoe wilt helpen.
De kracht van ambitie in bedrijfsverhalen
Ambitie is datgene wat je voor jezelf, je bedrijf of je klanten wilt bereiken. Het is jouw visie op de toekomst waar je naartoe wilt groeien of waar je je klanten naartoe wilt helpen. Het betrekken van je ambitie in je bedrijfsverhaal geeft blijk van een duidelijke visie op de toekomst en laat zien waar jij voor staat in het leven. Dit spreekt mensen aan. Mensen met ambitie worden gevolgd en werken graag samen met anderen die een duidelijke ambitie en visie hebben.
Het belang voor een start-up
Het mooie aan het maken van presentaties en het schrijven van corporate stories is dat we vaak de vraag krijgen van start-ups om een sterke pitch en een goed verhaal voor hen te schrijven. Het eerste wat ik hen dan vraag, is: "Wat is je ambitie? Wat is jouw doelstelling voor je klanten? Waar wil je naartoe en wat wil je bereiken?"
Onlangs werkten we samen met een startende ondernemer die me vertelde dat het zijn ambitie was om animatievideo's te maken die jeugd helpt om de problemen in de maatschappij beter te begrijpen. Een ander inspirerend voorbeeld is Contour Lab, een start-up die een app ontwikkelde voor de online mode-industrie. De app gebruikt AI om het kledingadvies dat je in een fysieke winkel krijgt, naar de online wereld te halen. Via de hun integratie kunnen klanten eenvoudig de juiste maten, kleuren en kleding kiezen. Op deze manier wil Contour Lab het zelfbeeld van jonge meisjes verbeteren en tegelijkertijd de hoeveelheid retourzendingen verminderen. Zo wordt de online modewereld duurzamer en persoonlijker.
Ook spraken we met een bedrijf in Nederland dat brandwachters levert die toezicht houden bij hoog risico werkzaamheden. De zaakvoerder, zelf opgegroeid in een achtergestelde buurt, leerde bij de brandweer wat discipline is en startte zijn eigen bedrijf. Zijn missie is nu om jonge mensen in dezelfde situatie kansen te bieden om succesvol te worden in hun leven.
Daarnaast werken we momenteel aan een presentatie voor Toontjeshuis, een project van Joost Callens van Camino Group. Dit project heeft als doel een boodschap van inclusiviteit, duurzaamheid en algemene integratie over te brengen aan de maatschappij.
Inspireer anderen met jouw ambitie
Een krachtige ambitie inspireert anderen. Mensen voelen zich aangetrokken tot bedrijven met een duidelijke ambitie. Zo krijgen ze als klant het gevoel mee te gaan in die ambitie en de wereld mooier, beter of succesvoller te maken.
Twijfel dus niet om jouw ambitie in je bedrijfspresentatie of start-up pitch mee te nemen. Het is zelfs niet verkeerd om hiermee te beginnen. Als je start met het duidelijk stellen van je ambitie voor je bedrijf en dit direct koppelt aan de huidige problemen in de maatschappij of bij je klanten, dan sluit dat perfect aan. Ambitie geeft richting en inspireert zowel klanten als medewerkers om samen te werken aan een betere toekomst.
Je merkt waarschijnlijk dat ik, als storyteller, energie krijg van mensen die een mooie en duidelijke ambitie hebben. Het geeft een persoonlijke touch, richting en zin aan hetgeen wat je doet en waar je naartoe wil gaan.
Kunnen we je helpen met het omschrijven van jouw (persoonlijke) ambitie en storytelling van jouw bedrijf? Contacteer me vrijblijvend.