We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • July 24th, 2018
  • Category: Tips

Overtuigende corporate presentatie


De belangrijkste doelstelling van een corporate of bedrijfspresentatie is vertrouwen wekken.

Overtuigende corporate presentatie

De belangrijkste doelstelling van een corporate of bedrijfspresentatie is vertrouwen wekken. Ze wordt vaak gegeven bij een eerste kennismaking bij potentiële klanten, leveranciers, financiële partners of bij nieuwe medewerkers.

De presentatie moet een algemeen beeld geven over het bedrijf en moet voornamelijk ook een antwoord bieden op volgende vragen:
 
  • Waar staat het bedrijf voor?  
  • Wat doen ze precies?
  • Waarom doen ze dat en kunnen ze dat wel?
  • Wie zorgt hier allemaal voor?
  • Hoe gaan ze te werk?  
De meest gemaakte fout bij een corporate presentatie is beginnen met de geschiedenis van het bedrijf. Niemand zit hierop te wachten. Geschiedenis is niet onbelangrijk, het geeft credibiliteit aan het totale verhaal, maar het is niet belangrijk genoeg om mee te beginnen.  

Toen we vorig jaar de bedrijfspresentatie voor Doka maakten, zei managing director Hennie Roebroeks letterlijk: "Dat wij betonbekisting doen, weten de mensen waarmee we praten wel. Maar hoe we dat doen en hoe we hen kunnen ondersteunen is onze grootste toegevoegde waarde". Daar gaat de volledige presentatie dus over.  

Begin met een sterke boodschap.
De insteek daarvan kan verschillend zijn en is afhankelijk van het bedrijf, de producten en zijn diensten.
  • Wat wil je als bedrijf betekenen in de markt?
  • Hoe ga je klanten helpen hun doel te bereiken?
  • Waarom doe je de dingen zoals je ze doet?
Geef vervolgens aan hóé je dat gaat doen.
Leg eenvoudig uit wat de processen zijn, het stappenplan, de knowhow van het bedrijf, de expertise van de mensen, …
 
(lees hierover ook een bijdrage op LinkedIn).

Behandel in de historiek alleen de onderdelen die echt van belang zijn. Momenten die een kantelpunt waren in het bedrijf en ervoor gezorgd hebben wie we vandaag zijn. Als de geschiedenislijn mooi is opgebouwd, hoef je niet alles letterlijk te vertellen. Vertel alleen de onderdelen die voor het doelpubliek van belang zijn. Het familiale aspect kan voor sommige stakeholders heel belangrijk zijn. Benadruk dit dan ook in de volledige historiek. Van oprichting tot de huidige familieleden die actief zijn in het bedrijf.
 

Producten en diensten worden in een overzicht weergegeven. Indien de presentatie interactief is opgebouwd, kan dieper op een specifieke diensten- of productgroep worden ingegaan. Opnieuw is dit afhankelijk van met wie je aan tafel zit. Ga zeker niet bij elk product in detail.  

Afsluiten doen we nooit met een slide waarop een '?' staat. Maak een sterke afsluitende laatste slide. Dat kan een samenvatting zijn met de belangrijkste onderdelen waarvan je wil dat de mensen ze onthouden.

Vertel dus een sterk verhaal van en over je bedrijf. Maak een professionele indruk en zorg dat mensen je verhaal onthouden. Deze combinatie geeft vertrouwen.  

Succes  

Verkooppresentatie - Bedrijfspresentatie - Keynote Presentatie - Evenementen