We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • March 10th, 2020
  • Category: Storytelling

Begin krachtig & eindig overtuigend


Vergeet een lange introductie en de slappe afsluiter van je presentatie. Begin elke presentatie zo krachtig mogelijk en eindig overtuigend. Geef je publiek iets mee om te onthouden.

Indeling PowerPoint presentatie

 

Begin je presentatie krachtig

Anders dan bij het plot van een boek of een spannende film heeft een presentatie geen uitgebreide aanloop nodig. Als je de aandacht van het publiek niet al te snel na de start van je presentatie wilt verliezen, dan begin je best zo krachtig mogelijk. De juiste indeling van jouw presentatie helpt je hierbij. Dat doe je door meteen te openen met de kern van je betoog. De belangrijkste boodschap dus.

Het volgen van een presentatie strategie en een stappenplan (bouwplan) voor PowerPoint zorgt er enerzijds voor dat je publiek meteen wordt meegezogen in de presentatie. Je beantwoordt hun nieuwsgierigheid en geeft ze meteen een reden om naar het vervolg te blijven luisteren. Anderzijds bied je hen een duidelijk kapstok voor de rest van je verhaal. Alles wat je hierna vertelt, zal namelijk rechtstreeks verband houden met die kernboodschap. Als alternatief kun je openen met een duidelijke beschrijving van de probleemstelling. Als deze beschrijving duidelijk of dramatisch genoeg is zal het publiek ook mee in de presentatie getrokken worden. Het zorgt voor herkenning ('as-is' situatie) en geeft  een reden om te blijven luisteren naar de oplossing.

 

Eindig overtuigend

Het tweede belangrijke moment in je (PowerPoint) presentatie is de afsluiter. Een moment dat helaas vaak vergeten wordt maar je publiek heeft nood aan een duidelijke afronding van je verhaal. Dit kan een herhaling van de conclusie zijn of nog beter een korte samenvatting van wat je besproken hebt. Of zoals Piet Huysentruyt het zou zeggen: "Wat hebben we geleerd vandaag?".
 
Voor je het publiek de kans geeft om vragen te stellen, geef je een duidelijke samenvatting van je betoog. Wat wil jij dat het publiek van je presentatie onthoudt? Met welke boodschap stuur je de mensen naar huis? Zet deze punten (de take-aways) op de laatste slide van je presentatie. Dit zijn uiteraard opnieuw de belangrijkste kernpunten van je betoog. Zorg dat het niet meer dan 3-5 punten zijn. Meer zal het publiek niet onthouden. Laat deze slide ook op het scherm staan als je overgaat naar de vragenronde. Je kunt er tijdens het beantwoorden van de vragen naar verwijzen. En de mensen die wat minder aandachtig zijn hebben een zinvolle slide op het scherm om naar te kijken. Het scherm blijft ook tijdens de vragenronde een belangrijke aandachtstrekker. 
 
Vergeet dus de lange introductie en de slappe afsluiter. Begin elke presentatie zo krachtig mogelijk en eindig overtuigend. Geef je publiek iets mee om te onthouden. 
 

Wil je je presentatie ook anders overbrengen, meer impact maken?

Iedereen kan een PowerPoint maken. Maar als je reputatie ervan afhangt of die van je bedrijf dan laat je dat beter aan een expert over.
We kijken naar het verhaal, design, animaties en overgangen in PowerPoint en coachen je bij het presenteren. 

Bekijk de mogelijkheden voor een bedrijfspresentatieverkooppresentatiekeynote- of pitchpresentatie.
 Of maak meteen een afspraak: info@smartpresentations.be