De doorgewinterde liefhebber van managementboeken zal 'Start with the end in mind' zeker herkennen als de tweede van de
7 Habits of Highly Effective Peoplevan
Dr. Stephen Covey. Persoonlijk vind ik het trouwens de sterkste en de belangrijkste van de reeks.
'Start with the end in mind' is door Covey bedacht als een regel om een efficiënter leven te leiden als persoon en als professional.
Maar ook bij het maken van een nieuwe presentatie is dit een gouden regel.
- Wat wil ik bereiken voor mezelf door deze presentatie te geven?
- Wat wil ik voor mijn publiek bereiken?
- Wat wil mijn publiek overhouden aan mijn presentatie?
- …
Geef voordat je aan de bouw van de presentatie begint een antwoord op deze vragen. Je zult zien dat de opbouw van je presentatie er anders zal uitzien. De verhaallijn zal een andere meer krachtige structuur krijgen.
Bij het begin van je presentatie kun je ook eens polsen naar de verwachtingen van je publiek. Schrijf deze op een flipchart en sluit je presentatie af door deze opnieuw te overlopen. Op welke verwachtingen heb je een antwoord gegeven en welke zijn overgebleven? Kun je ze alsnog beantwoorden of gebruik het als input voor je volgende presentatie. Zo wordt je presentatie inhoudelijke steeds sterker.
Sluit je presentatie af met een samenvattende slide. De punten op deze 'nutshell' zijn de belangrijkste onderdelen - de 'take aways' - die jij vooraf hebt bepaald. Dat zijn de elementen die je het publiek wil meegeven en ze moeten onthouden. Dit werkt bij een inspirationele keynote maar even goed bij een pitch of verkooppresentatie.