- June 14th, 2024
- Category: Tips
Efficiënter en meer verkopen met een interactieve PowerPoint presentatie
Een PowerPointpresentatie die op een juiste manier opmaakt en gebruikt wordt, biedt echt veel voordelen in een verkoopgesprek. Gebruik je presentatie op een zinvolle manier en je zult efficiënter en meer verkopen.
Efficiënter en meer verkopen met een interactieve PowerPoint presentatie
Veel verkopers vinden het gebruik van een PowerPointpresentatie overbodig en zelfs vervelend. Maar als je een presentatie op de juiste manier opmaakt en gebruikt, biedt dit veel voordelen in een verkoopgesprek. Gebruik je presentatie op een zinvolle manier en je zult efficiënter en meer verkopen.
Leidraad voor je verhaal
Hoewel je een PowerPointpresentatie flexibel moet kunnen gebruiken, biedt de presentatie een leidraad voor wat je wenst te vertellen. Als je dat goed voorbereidt bouw je daarmee een gestructureerd en vooral duidelijk verhaal op.
Visuele ondersteuning maakt dingen duidelijker
'Een beeld zegt meer dan 1000 woorden' wordt wel eens gezegd. En dat is waar. Grafische elementen, iconen en afbeeldingen zorgen voor een sterke ondersteuning om je verhaal te onthouden. Daarnaast kun je via infographics of digitale tekeningen complexe processen duidelijk maken.
Interactief ingaan op vragen
Je kunt een PowerPointpresentatie interactief opbouwen. Het vergt iets meer PowerPointkennis, maar je kunt op een slide linken naar andere slides in je presentatie. Hierdoor kun je eenvoudig navigeren in je presentatie en sprongen maken doorheen je slides. Je speelt dus in op de behoeften van je potentiële klant. Die ziet immers alleen wat zij moeten zien in plaats van een volledige rechtlijnige presentatie te doorlopen.
Het is mogelijk om bijvoorbeeld een overzicht van je producten of diensten op één slide te laten zien. Door te klikken op een specifiek product of dienst kun je daar dieper op ingaan. Die keuze is natuurlijk gebaseerd op het gesprek dat je op dat moment met je gesprekspartner hebt. Zo hoef je niet het hele aanbod in detail te laten zien en hoef je niet snel vooruit te klikken in je presentatie.
Je speelt direct in op de vragen die je zelf stelt of die gesteld worden. Je creëert een dialoog en trekt je potentiële klant mee in het verhaal. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar zorgt er ook voor dat de informatie beter wordt onthouden.
Een mooie referentie van een interactieve PowerPoint is Sofatech.
Geen tijdverlies meer
In een bedrijf zijn veel mensen bezig met het maken van presentaties, wat veel tijd kost. Bovendien is de kans groot dat de inhoudelijke juistheid en huisstijl verloren gaan. Met een interactieve presentatie verlies je die tijd niet meer. Extra mooi meegenomen is dat je indruk maakt op de klant, want wie wist dat zo’n uitgebreide presentatie met menu mogelijk was in PowerPoint?
Interessante insights
We kunnen nog een stap verder gaan met de salestool Salesdrive. In Salesdrive maken we dezelfde presentatie op als in PowerPoint. Maar met Salesdrive kan je de klant na het gesprek opvolgen. Je stuurt de presentatie door en vervolgens track je de potentiële klant. Volg triggers zoals het gebruik, downloads en doorsturen. Met deze analytics kan je jouw potentiële klant nog beter opvolgen. Contacteer ons voor meer info.
Wil je overtuigen en professioneel overkomen met een interactieve PowerPoint, op maat gemaakt met de huisstijl van jouw bedrijf?
Contacteer ons vrijblijvend en we bekijken de mogelijkheden.