We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • September 11th, 2025
  • Category: Tips

Hoe maak je indruk met professionele presentaties op evenementen?


Een evenement is hét moment om een boodschap te brengen die niet vergeten wordt. Hoe je indruk kan maken leggen we je hier uit!

Hoe maak je indruk met professionele presentaties op evenementen?

Een evenement organiseren vraagt heel wat: een vlekkeloze ontvangst, een warme sfeer, lekkere catering, aantrekkelijke sprekers, een leuke goodiebag, … En hier gaat veel aandacht naar toe. Maar de echte reden waarom een evenement georganiseerd wordt, is zelden alleen voor het eten of de samenkomst van mensen. Al zijn beide uiteraard erg belangrijk en vooral gezellig 😉.

De echte reden is vaak veel inhoudelijker. Een wending in het bedrijf, een erg belangrijk moment, nieuwe producten of het vieren van successen. We willen tijdens een evenement klanten, leveranciers, medewerkers, … inspireren, informeren of bedanken. Daarom is het inhoudelijke deel van een evenement juist zo belangrijk. Dit is het moment om een boodschap te brengen die niet vergeten wordt.

Helaas zien we zo vaak dat aan dit onderdeel pas op het allerlaatste moment wordt gedacht. “Oja we moeten ook nog iets vertellen!” Het resultaat is een onsamenhangend verhaal, slordige presentatie en vooral een momentum dat verloren gaat en niet onthouden wordt.

Maar hoe moet het dan wel? Een professionele presentatie houdt de aandacht vast met een sterk verhaal, versterkt de boodschap van je evenement en zorgt ervoor dat je publiek je herinnert. Een paar tips om hier vooraf over na te denken:

  1. Schrijf in één zin de belangrijkste boodschap van de presentatie op. Dat wat jij als spreker wilt dat de mensen van jouw verhaal onthouden. Dat is je kernboodschap.
  2. Denk nu na over alle elementen in je verhaal die deze kernboodschap ondersteunen en versterken. Als ze dat niet doen dan mogen ze worden weggelaten. Dat is belast in je presentatie.
  3. Leg in je presentatie uit waarom dit moment, deze beslissing, ... zo belangrijk is voor het bedrijf, de organisatie maar ook en vooral voor de mensen in de zaal. Dat is het ‘what’s in it for me’ principe.
  4. Eindigen doe je met een ‘BANG’. Zorg voor een krachtig einde van je betoog. Een sterke oproep of een impactvolle call-to-action.

Andere zaken waar je aan kunt denken om van het inhoudelijke deel van het evenement een belangrijke herinnering te maken:

  • Uiteraard zijn sterk visueel ondersteunende slides een onmisbaar onderdeel van de totale presentatie. Ze zorgen voor een visualisering van wat er gezegd wordt. Daarmee helpen ze het publiek om het verhaal beter te begrijpen en dus te onthouden. Goede slides dus… niet vergeten 😉
  • Indien er verschillende sprekers zijn is het goed om een moderator op het podium te hebben. Een dagvoorzitter, gastheer, ... hoe je het ook wilt noemen. Hij/zij verwelkomt een spreker op het podium. Maar ook achteraf kan de moderator nog even een kort gesprek voeren met de spreker. Dat gesprek dient als een verduidelijking of herhaling. “Heb ik goed begrepen dat ...” Zo vertolkt de moderator de vragen van het publiek.
  • Een visuele muziekbumper die getoond en gespeeld wordt als een spreker het podium opkomt en ook als hij/zij het podium verlaat. Een bumper is een visuele animatie met opzwepende muziek die de aandacht van het publiek trekt. Het zorgt voor een herkenbaar momentum en daarmee tevens een duidelijke opdeling van de presentaties.
  • Oefen je presentatie vooraf grondig. Je wil niet op het podium staan en je verhaal letterlijk moeten aflezen. Doe dit desnoods en bij voorkeur met een coach die op afstand kijkt bijstuurt in je taalgebruik, intonatie en houding. Een goede voorbereiding zorgt voor een rustige en zelfzekere passage op het podium. Lees zeker even mijn tips over hoe je contact kan maken met jouw publiek.

Laat je evenement dus niet verloren gaan door slechte kwaliteit van presentaties. Ben je Event of Project Manager? Contacteer ons vrijblijvend en ontdek hoe we jouw evenement naar een hoger niveau brengen met indrukwekkende presentaties.

Wil je zien hoe wij een presentatie aanpakken op een congres? Kom dan naar één van de volgende congressen waar we aanwezig zijn en waarvoor we gratis tickets ter beschikking hebben, stuur me een berichtje als je aanwezig wil zijn:

  • OMconference op maandag 6 oktober in Antwerpen. OMconference is dé plek waar marketeers, beslissers, HR-managers en ondernemers samenkomen om het verschil te maken. Verwacht boeiende verhalen, real-life cases en advies waar je meteen mee aan de slag kan.
  • Festivak op 5 en 6 november in Mechelen. Festivak is dé vakbeurs voor al jouw evenementen. Organiseer jij sport- of stadsevenementen, festivals, bedrijfsevents of seminaries? Kom dan zeker langs en maak van jouw volgend event een echt succes!