We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • October 26th, 2022
  • Category: Bedrijfspresentatie

Missie, visie, waarden en strategie in de bedrijfspresentatie


Hoe gebruiken we de bouwstenen missie, visie, strategie en CSR zo zinvol mogelijk in een bedrijfspresentatie om een boeiend verhaal te brengen?

Missie, visie, waarden en strategie in de bedrijfspresentatie

Voor het opmaken van een verhaallijn voor een bedrijfspresentatie zijn er verschillende onderdelen: missie, visie, geschiedenis, waarden, producten, diensten, etc. 

De vraag is echter hoe we deze bouwstenen zo zinvol mogelijk in een presentatie verwerken om een boeiend verhaal te brengen. We willen met een bedrijfspresentatie informeren over de mogelijkheden van het bedrijf en vertrouwen opwekken. Maar vooral moeten we ervoor zorgen dat de belangrijkste onderdelen onthouden worden.

Er zijn twee momenten in een presentatie waar het publiek door een verhoogde aandacht ook meer ontvankelijk is om informatie te begrijpen en dus ook beter te onthouden. Dat is in het begin en op het einde van een presentatie.

Deze twee momenten zijn voor elke presentatie erg belangrijk en moeten we dus rekening mee houden bij de opbouw van het verhaal.

 

Begin sterk

Maak gebruik van het aandachtsmoment dat er in het begin van de presentatie bij je publiek is. Maak direct duidelijk wat jouw doelstelling is, waar je in gelooft of wat je samen met de (potentiële) klant wenst te bereiken. Deze informatie vinden we vaak terug in de missie of visie van een bedrijf. Verwerk deze dus in het begin maar doe dat zonder het 'missie' of 'visie' te noemen.

 

Het midden

In het middenstuk van de bedrijfspresentatie kijken we naar waar het bedrijf voor staat en waarin het gelooft. Klanten kopen bij een bedrijf dat ze vertrouwen en niet alleen met een goed product voor de beste prijs. Hiervoor vinden we voeding in de waarden van het bedrijf. Maar ook deze brengen we niet op een slide onder de titel 'Onze waarden'. Geef inhoud aan de waardes. Wat betekenen die waardes voor de (potentiële) klanten?

De geschiedenis van het bedrijf kan tevens in het middelste deel van de presentatie geplaatst worden. Ook de duurzaamheidsstrategie vindt hier zijn plaats tenzij dit een rechtstreeks verband heeft met de producten of diensten die later worden voorgesteld. In dat geval moeten de duurzaamheidsdoelstellingen zo dicht mogelijk bij de producten geplaatst worden in de presentatie. Maak hier zo veel mogelijk een geïntegreerd en vooral een concreet verhaal van. Geef aan hoe ze het leven in het algemeen en voor de klant specifiek zullen beïnvloeden. Laat dat effect ook zien.

In het tweede deel van het middenstuk brengen we dan de producten en/of diensten van het bedrijf. In een overzicht met eventueel een achterliggende slide om wat meer duiding te geven. Maar in een algemene bedrijfspresentatie gaan we niet in detail over het concrete aanbod.

 

Einde van de presentatie

Op het einde van de presentatie is er een tweede hoge aandachtsmoment. Dat gebruiken we om de presentatie af te ronden. En dat doen we niet met een slide waarop een vraagteken staat. Op de laatste slide brengen we de belangrijkste take-aways waarmee we het publiek naar huis sturen. Waarvan we verwachten dat ze dat gaan onthouden van de presentatie.

 

Bekijk de volgende referenties:

Ook nood aan een professionele bedrijfspresentatie? Benieuwd hoe we dit aanpakken?
Neem contact op en we maken meteen een afspraak