We merken dat u een oude browser gebruikt

Gedateerde browsers kunnen veiligheidsrisico's inhouden voor uw computer. Om onze website op de beste manier te ervaren, gebruikt u beter één van onderstaande browsers.

  • by: Harald
  • February 17th, 2025
  • Category: Storytelling

Onze handleiding voor jouw corporate storytelling


De start van ieder verhaal begint bij het verzamelen van alle nodige ingrediënten. Wij hebben daarvoor dé perfecte handleiding: de bedrijfshand. Start nu zelf!

Mensen onthouden verhalen beter dan feiten. Een goed bedrijfsverhaal maakt je merk herkenbaar, wekt vertrouwen en verbindt je met je publiek. Of het nu gaat om een keynote, een salespitch of een interne presentatie, een pakkend verhaal maakt echt het verschil. Maar hoe begin je daar nu precies aan? 

De start van ieder verhaal begint bij het verzamelen van alle nodige ingrediënten. Om je te helpen hebben we de perfecte handleiding ontwikkeld: De Bedrijfshand. Het helpt je om alle informatie te bundelen, te groeperen en te structureren. Je kan de bedrijfshand hier downloaden, helemaal gratis! 

Laten we samen de bedrijfshand helemaal ontleden. Want elke vinger of lijn heeft een specifieke vraag die je moet beantwoorden. 

  • Duim: waar is je bedrijf goed in? Het gaat hierbij niet alleen over je corebusiness. Denk verder dan producten en diensten. Hoe doe je dat? Snelle responstijd, vriendelijke chauffeurs, grote technische kennis, … 

  • Vingerafdruk: waar ben je uniek in? Bij de duim heb je alle pluspunten van je bedrijf opgenoemd, maar mogelijks zijn je concurrenten hier ook sterk in. Vind waarin je het verschil maakt. 

  • Wijsvinger: op welke doelgroepen richt je je? Maak een zo nauwkeurige omschrijving van je doelgroepen. Omvang van het bedrijf, niveau van kennis, ... Beperk je niet tot een sector. Graaf dieper in de specifieke eigenschappen van de verschillende doelgroepen. Beschrijf ook per doelgroep wie je aanspreekpunten zijn en waar ze verschillen in wat belangrijk voor hen is. 

  • Middelvinger: welke problemen los je op? Problemen kunnen verschillen per  doelgroep. Beschrijf de problemen die een rechtstreeks verband hebben met jouw oplossing die later aan bod komen. 

  • Ringvinger: waar blijft je bedrijf trouw aan? Dit kunnen uiteraard de waarden van het bedrijf zijn. Maar durf verder zoeken dan dat. Wat is belangrijk voor het bedrijf en de mensen die er werken? 

  • Pink: wat zijn de ambities? Mensen kijken met bewondering naar bedrijven en mensen met ambitie. Want wie werkt nu niet graag samen met ambitieuze mensen en bedrijven? Ga op zoek welke koers je wil varen met het bedrijf. Hoe zie je de toekomst? Wees een visionair in je sector. 

  • Hartlijn: wat is het bedrijfs-DNA? Bepaal het karakter van het bedrijf. Vergelijk het bedrijf met de eigenschappen die je van je beste vriend zou beschrijven. Wat maakt hem/haar als persoon uniek? Dat heeft niets te maken met het oprichtingsjaar, aantal medewerkers en andere cijfers. Het gaat erover wie het bedrijf is. Of probeer het bedrijf eens te vergelijken met een automerk en een specifiek type. Hoe verder je erin gaat, hoe specifieker de redenen van je keuze. 

  • Hoofdlijn: welke doelen wil je bereiken? Bepaal wat je wil bereiken met én voor je klanten. Denk hier goed over na want het zal in grote lijnen de kernboodschap van je nieuwe presentatie worden. 

  • Levenslijn: welke producten of diensten bied je aan? Dit is veruit de makkelijkste vraag. Noteer hier wat je aanbod is. Maak een onderscheid tussen je core business en ondersteunende diensten.  

Nu heb je alle ingrediënten voor het bedrijfsverhaal. Ze vormen de perfecte basis voor een impactvolle presentatie. Een presentatie waarvan het publiek jouw verhaal begrijpt én onthoudt.  

Heb je nood aan een professionele presentatie met een sterk design? Aarzel dan niet om me te contacteren